söndag 22 januari 2012

"Paperbag" album på mitt vis

Papperspåsar i alla möjliga storlekar, färger och form finns. Jag har en speciell förkärlek för kuvert och påsar - man kan göra så mycket roligt med dem.

Jag har gjort ett s k "paperbag" album på ett lite annorlunda sätt. Jag var inte säker på hur det skulle bli, men det blev bra till slut. Dekorationer är fina och roliga men ibland kan det vara helt hopplöst att få till det så att man blir nöjd, eller hur?

Jag använde mig av åtta svarta papperspåsar, papper, cardstock, svirvlar, band och spets, blommor och bling.

Fram- och baksida samt ryggen är av chipboard som jag klätt med brun cardstock och mönstrat papper från Bo Bunny. Det mönstrade pappret lackade jag med limlack som gör att det dels liknar skinn och så det blir mer hållbart. Svirvlarna är Tim Holtz Elegant flourishes die och etiketten från Tags and bookplates die. Lite egna "homemade" blommor och en svirvel av pärlor och koppartråd. För att göra övergången mellan rygg och fram- resp baksida lite mjukar klistrade jag dit två band, ett brunt och ett guldfärgat, det ena ovanpå det andra. Svirvlarna färgade jag med hjälp av Valnut stain Distress stain. Första gången jag använde detta och blev glatt överraskad, lätt att använda och täckte jättebra. Duttade dit lite kopparfärgad akrylfärg som jag hade hemma, finns liknande färger hos Ilona på Skaparlusten. Åtta stycken papperspåsar är också ett måste.

Färgerna går i bruna nyanser.

Som dekoration en stängel av koppartråd och pärlor.

Blev snyggt när man satte korten lite på kors över de bakre
fotomattorna. Det var egentligen inte meningen men såg
snyggt ut så jag behöll det så.


På de olika tagarna i albumet har jag använt lite olika kantpunchar och hörnpunchar.
Jag har glömt att presentera mina modeller, de har ju varit med i tidigare album också, de kommer från ett 12"x12" ark. Väldigt fina bilder och ger en riktig vintage känsla.

Nu följer en video på insidan av albumet, lite stillbilder och sedan en liten beskrivning på hur man gör albumsidorna.




Ha en bra dag!

PS: Videon blir lite större om ni väljer att titta på den via YouTube. DS

Inga kommentarer: