söndag 13 maj 2012

Barnbarn - Livets efterrätt

Barn och barnbarn har en förmåga att bli fotograferade mycket och ofta. Under åren barnen gick i skolan blev de ju fotograferade och man köpte på sig många skolfoto genom åren. Foton i olika storlekar och i olika mängder...
..och...
...när man scrappar ett album kan det bli hyfsat stora bitar papper över, ca 13 cm x 11 cm.

Om man kombinerar ihop dessa små foto med pappersbitarna, kan man göra ett litet album att ge bort till mor- eller farföräldrar. Jag använde mig av Tim Holtz Baroque Die och stansade ut sidor i chipboard och papper. Jag band ihop sidorna med hjälp av ringar. Jag använde också öljetter i hålen.


Ni kanske har en arbetskamrat som blivit ex mormor - hon hade säkert uppskattat ett litet lagom stort album med plats för de allra första fotona på det nya underverket. 
Nu är det ju så att inte alla har barn eller barnbarn, men man kan ju fylla albumet med helt andra saker. Har ni köpt hund? Många foto på den nya valpen - gör ett album. Känner ni någon som förlovat sig - gör ett litet album. Skolavslutning/student - gör ett album. Bara fantasin sätter gränser...

Här följer en liten video så ni ser hur albumet ser ut inuti:


På videon glömmer jag säga att jag stansat ut formen i både chipboard/kartong och papper så att sidorna blir stabila.

Ha en bra dag!

Material:
Pappersbitar ca 13 x 11 cm, så stora att de täcker den dies man vill använda. Jag har använt mig av  rester från mitt Fabscraps album.
Chipboard/kartong att klistra fast mönsterpappret på.
Tim Holtz Baroque Die
Distress Ink pad Vintage photo eller annan lämplig.
Fiskars kantstans
Ringar
Öljetter
Blommor diverse, både köpta och egna "homemade" samt virkade.
Band

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar