söndag 9 december 2012

Shabby chic minialbum 6x6


Första frågan jag ställde mig var: "Hur är stilen Shabby chic"? Jag märkte att jag gled mer över till stilen som kallas Vintage. Inte så stora skillnader men Shabby chic är mer vitt, rosa och ljusa färger. Vintage är ungefär samma men lite "smutsigare" med tillägg av bruna nyanser.  Det här kom jag fram till efter lite sökande på google och heminredning.

Jag spendera en bra stund nere hos Ilona i Skaparlustens fysiska butik för att hitta rätt papper. Till slut bestämde jag mig för papper från Prima "Tea Thyme". Mycket rosa rosor, vitt och skirt.
Tea-Thyme Charmante Paper - 844721Tea-Thyme Charmuse Paper - 844677Tea-Thyme Linsey Paper - 844714
 Jag hade foton redan och kunde planera albumets sidor utifrån dessa. Att ha klart för sig vilka foto som ska in kan både vara lättare men även svårare, för om man inte har fotona så får det bli som det blir. Det blev i alla fall lite flip-sidor, fickor, kuvert och annat smått och gott. Tygblommor som jag gjorde av en bit gardin, några virkade blommor, tygblommor, lite av mina rosenknoppar, spets, stämplar, svirvlar, Spellbinders Floral Ovals hamnade också på arbetsbordet.  Och resultatet då?

Shabby Chic á la Marie
Trots att albumet inte är större än 6x6 inch = 15x15cm så rymmer det 38 foto. När man tar foto så är det i de flesta fall bara mitten av fotot man är intresserad av och resten går att skära bort.

Om ni vill bläddra i albumet så får ni titta på videon:



Ha en bra dag!

Material:
Chipboard
Cardstock, cremefärgat
Mönsterpapper från Prima "Tea Thyme"
Spellbinders Floral Ovals och Classic Ovals
Tim Holtz dies Tag and Bookplates. 
Martha Stewart Edger Doily Lace stans
Spets
Tygblommor
Band
Diverse stämplar bla: swirls stämpel från Reprint
Textstämplar från YouDo
Distress ink pad Antique linen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar