söndag 31 mars 2013

En tavla - i dubbel bemärkelse

Man kan göra tavlor på olika vis. Jag har gjort en tavla på två vis, varav den ena kan hängas på väggen medan den första pratar vi inte om längre.

Det hela började med att jag var på en liten workshop och skulle testa att göra en mixed media canvas. Jag var jätteglad för det var något jag velat testa länge. Det blir ju alltid lite stressigt när man ska skapa något under en kortare tid, vi hade väl cirka 1 timme på oss. Jag gjorde precis som "fröken" sa, jag använde mig av Gesso, multi media gel matte, mistsprayer och blev inte alls nöjd med resultatet. Det blev bara en röra av mörka, murriga färger. Ovanpå detta skulle vi sedan klistra ett ansikte på en flicka som såg lite elak ut (tyckte jag), sen skulle det också dit lite text. Jag hade egentligen redan gett upp mitt projekt men försökte hålla skenet uppe - alla andra verkade såååå nöjda med sina tavlor.

Nu har den stackars tavlan legat på undantag men sen tänkte jag att jag måste ju försöka "rädda" den.

Jag har hört att man kan använda Gesso utblandet med lite vatten för att täcka/dämpa ner det man inte är nöjd med.  Men först torkade jag av så mycket av misten kan jag kunde med våtservetter. Efter det på med ett lager utspädd Gesso, nu började det likna något.  Modeling paste över en stencil. Bubbelplast med akrylfärg. En stämpel och lite annat.


Så här blev den till slut. Jag förstår inte riktigt hur det gick till... den blev rosa.... vilket inte var planerat. Jag är inte helnöjd men nästa gång kanske det blir lite mer som jag tänkt mig. En sak har jag i alla fall lärt mig, man ska våga försöka!

En liten film kanske?



Ha en bra dag!

Material:
Canvastavla (Målarduk)
Gesso
Modge Podge/Studio multi-medium matte/Decoupage lim/Limlack (olika namn på samma typ av produkt)
Stämpel Du är modigare än du tror.... från Reprint
Mixed media Doll-stämpel nr 6 från Prima
Stencil eller mask
Blommor
Akrylfärg
Spets
Tårtpapper
ENVISHET!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar