söndag 23 juni 2013

Mixed media kurs på Skaparlusten

Det har varit kurs på Skaparlusten - en kurs i mixed media. Vi var några stycken som var sugna på att "kladda" och skapa några egna små underverk.

Vi testade först lite olika tekniker, färg, spray och annat roligt på akvarellpapper. Sedan fick vi en 30 cm x 30 cm stor canvas att göra vad vi ville med.  Det är alltid så roligt att se hur olika saker man gör. Vitt på vitt, färgstarkt, "bildöverföring", mönsterpapper och massor med annat var lite olika stilar man kunde se runt om bordet. Och hur såg bordet ut då?

Rent och snyggt,
men det var innan vi började släppa loss ordentligt.

Ibland skapar man på stundens ingivelse, men ibland har man en plan. Och en plan hade jag.
Jag hade två foto av mig och min syster och tänkte att jag kunde göra en tavla till vår mamma. Blått och vitt, var de färger jag såg när jag tänkte mig den färdiga tavlan med vita blommor.

Hur blev den?


Det blev som jag tänkt mig, efter en del flyttande hit och dit med blommor och dekorationer. Sen att jag lyckades spray ner det ena kortet med vit spray är ju en helt annan historia.

Vill ni se lite rörliga bilder?


Inspirerad av kursen fortsatte jag med en annan tavla. På arbetet hade vi en fest med temat "orange".  Och... då tänkte jag mig ett foto på mina närmaste arbetskamrater på en orange canvas. Jag gick runt på arbetet och fick lite olika saker som jag tänkte klistra ner och sedan spray ovanpå.

Så här såg det ut när jag "torrsimmade":



Och hur blev resultatet efter gesso, spray och akrylfärg?
 

Ja, jag vet - fruktansvärd färg men.... man glömmer varken festen eller tavlan i första taget.

Ha en bra dag!

Material:
Canvas / målarduk
Stencil från Dyan Reaveley
Modelling paste
Gesso
Mod Podge
Spray från Dyan Reaveley
Mönsterpapper från Authentique "Winter Three"
Egna blommor
Prylar och annat "bra å ha"

1 kommentar:

sara sa...

Marie det ser jätte häftigt ut, coolt