söndag 10 november 2013

Timeless - ett knubbigt album

Förra veckan visade jag en liten förhandsglimt på vilka papper jag hade använt till att göra ett nytt album. Bazzil har kommit ut med ett kit med 12 stycken mönsterpapper - dubbelsidiga där man får två mönsterpapper av varje design samt 10 styck cardstock i olika toner. Bazzil har väldigt bra cardstock och papperna var precis lika bra.

Jag hade en idé om hur jag ville att albumet skulle se ut. Litet och knubbigt, storlek 6x4 ungefär. Man kan göra väldigt roliga vikningar på cardstocket om man har de måtten. Jag klurade och jag "torrsimmade" vikningar. Jag fastnade på problemet hur jag skulle stänga sidorna så att de inte fladdrade omkring. Men eftersom man inte behöver uppfinna hjulet en gång till så tänkte jag att det var säkert någon annan fiffig person som kommit på någon bra idé - och naturligtvis, det löste sig på ett utmärkt sätt samtidigt som jag fick lite andra nya idéer också.
Eftersom papperna är neutrala samtidigt som det händer mycket på dem, så bestämde jag mig för att inte ha så mycket dekorationer inuti albumet. Det kan vara en utmaning att låta bli att dekorera men "less is more" och ofta stämmer det.

Jag hade väldigt roligt med albumets utsida. Som vanligt använde jag mig av kraftig chipboard till stommen. Till ryggbiten har jag använt bla akvarellpapper, silkespapper, vit akrylfärg och Perfect pearl spray = lite mixed media alltså. Blev väldigt nöjd med hur det blev.
Och kan ni tänka er, ingen Stack-the-Deck så långt ögat når. Denna gången provade jag Kathy Ortas Hidden hinge istället, som också är en rolig bindningsmetod.

Nej, nu får jag sluta "prata" och visa er istället - för ni vill väl se hur det ser ut inuti?

Ha en bra dag!

Material
Bazzil Basic Paper - Timeless









Chipboard
Stämpeldynor/distressdynor


Stämplar från La Blanche


   


Stämplar från Prima:









Spellbinders Impirial Gold












Sizzix i samarbete med Prima, tag-dies









Tim Holtz Movers & Shapers Styled Labels












Fiskars hörnstans












Silkespapper
Vit akrylfärg
Spets, bling och home-made blommor av Cheese cloth
Metalldekorationer

Inga kommentarer: