fredag 8 maj 2015

Art Journaling - varför??


Varför gör man art journal? Vad har man det till?

Varför? - för att det är roligt att testa färgkombinationer, tekniker, utmana sig själv att tänka i nya banor.
Vad har man det till? - till ingenting och allting.  Din journal är den plats där du kan skriva/måla de känslor som behöver komma ut. Det behöver inte alltid vara svåra känslor, det kan också var glädje.

Första onsdagen i månaden så är det "Art journal" i Skaparlustens butik i Sjöbo. Vi samlas och skapar i våra journaler. Vi använder oss av kort som säger vad vi ska gör ex: akrylfärg genom stencil, rita trianglar, gelatos osv. Det blir liksom som det vill och man har inte jättemycket kontroll. Det är väldigt svårt det här med att släppa taget och vi jobbar hårt på det.

Det är väldigt roligt att se alla olika tolkningar på vad korten säger att man ska göra. Och det är också väldigt roligt att ingen är nöjd med sin egen sida men väldigt nöjd med de andras.

Jag kämpar hårt med att försöka använda ljusa färger, att inte sätta färg på hela sidan (vita tomrum kan vara sååå skrämmande).

















Ett kort vi drog sa "utklipp från en tidning". Det första som jag fick upp när jag öppnade tidningen var "Vi försökte trösta varandra" och det var ungefär på den nivån vår art journaling var  just då - totalt kaos på sidorna.

Vi vände blad....

Det första kortet sa "akrylfärg med annat än pensel". Min första tanke var ... blått och min andra tanke var ... kreditkort. Andra kortet sa foto eller bild från en tidning. Sen skulle vi stämpla. Sen skulle vi klippa ut någon form från en bok, jag ritade lite blommor som jag sedan klippte ut och klistrade ner. Som tur var som kom det upp ett "Frikort" och då får man göra vad man vill.


















Ja, vad kan man säga... mörka blev de i alla fall inte.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer: