torsdag 18 februari 2016

Tips för Gelatos #2

Det var ett tag sen nu, men jag lovade att återkomma med fler tips på hur man kan använda de sköna Gelatos-pennorna.
Här får ni se en Art Journal sida som jag har använt många fina grejer på. Skriver en lista längst ner.


Men huvudingrediensen är faktiskt tre riktigt fina Gelatos färger.
Först ett collage med restpapper. Jag limmar ner dem med en flytande Gel som heter Soft Gel. Passar bra för att limma ner lätta o tunna grejer som papper.
Men det blir en liten halvblank yta och det vill jag inte ha.
För att få lite yta, så färger o stämplar kan fästa ordentligt, lägger jag på ett tunnt lager med Clear Gesso. Vanligtvis använder man vit Gesso, men vill man att de fina papperna under ska synas så använder man Clear istället.



Jag stämplar med de underbara kolibri stämplarna. 
Och sen färglägger jag dem.



Dagens tips är alltså att använda Gelatos som "vattenfärg". Antingen använder du en vanlig pensel o vatten, eller som jag gjorde här, en penna med vatten i. Super smidigt! Du håller Gelatos-pennan i handen och hämtar upp färgen från den. Istället för att ha färgen i en palett har du färgen enkelt o behändigt i handen.
Det är en så enkel och smidig teknik att jag hade den med mig på långresa en gång. Väntetiderna på flygplatserna blev riktigt trevliga. :)




Jag använde även Gelatos för att färgsätta vit gesso och tonade ner bakgrunden något med den.


Jag avslutade med att embossa några riktigt vackra blommor i Platinum. Sen fyllde jag innehållet på samma sätt med Gelatos med min "pensel-penna" Du kan skugga och få fram många fina effekter genom att ha olika mycket vatten. Du kan tona ut gelatosen så den blir riktigt ljus, som vattenfärg. Men du kan även få den kraftigare och mer intensiv i färgen med mindre vatten.

Detta har jag använt;
 

Trevlig kreativ helg på er! 😄
/ Tabita




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar