måndag 24 februari 2020

#29faces - Nr 25, 26, och 27/ 29 - Once upon a time - Everyone has a story

Nu börjar det närma sig slutet både på februari och på utmaningen #29faces. Idag blir tre gentlemän från sekelskiftet, att döma av deras kläder. Det började egentligen med en herre, men han såg så ensam ut så han fick två kompisar. Vilka är dom? Vad sysslar dom med? Väntar dom på någon? Svaren får man själv fantisera ihop.

Once upon a time - Everyone has a story


Hur gjorde jag och vad använde jag? - både teknik och material ungefär som för mina andra ansikten i utmaningen.

  • Jag använde Paint On A5 (orange)
  • Jag limmade ner bitar av mönsterpapper, bokpapper och servetter på hela sidan, använde  Aleenes Decoupage lim, ett lager under och ett lager ovanpå. 
  • Jag ritade mina ansikten med en charcoal penna, fyllde sedan i linjerna med vattenfast tuschpenna men denna gången torkade jag inte bort charcoal linjerna, för att se om man fick lite "gratis" skugga när man aktivera med färg. 
  • Jag grundade mitt ansikte med ett tunt lager vit gesso blandat med en ljus hudfärgad akrylfärg, så tunt att jag fortfarande såg ansiktets svarta linjer.
  • Sedan började arbetet med att måla mitt ansikte, många lager i olika toner av akrylfärg och mycket försök till "blending" av de olika lagren. Lite svårt eftersom ansiktena inte är så stora.
  • Använde också Faber-Castells Pitt Artist pens i setet Skin tones för lite extra skuggning och highlights. 
  • Jag "duttade" lite vit Gesso på bakgrunden
  • Jag använde en Tim Holtz stencil - Harlequin, tillsammans med svart akrylfärg för att få lite liv i bakgrunden.
  • Texten är från 7Dots Writers Block
Ni hittar gruppen #29faces på Facebook. På Instagram använder vi #29faces och #29faces2020.
Det går även bra att ladda upp i Skaparlustens kreativa vänner på Facebook - allt för att inspirera varandra.

Önskar er alla massor av kreativitet!

/ Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar