torsdag 20 februari 2020

#29faces - Nr 20/29 - Teckning med grafitpenna

En grafitpenna, ett skissblock och en veckotidning = ett ansikte. Ett väldigt konstig och skrämmande ansikte, men ett ansikte i alla fall. Vilken tur att det inte är någon skönhetstävling.

Men det är ett mer "mänskligt" ansikte. Ögonen ser mer ut som riktiga ögon. Han har rynkor och han ler och visar t o m tänderna och han har två öron ... om man nu ska tänka positivt. 

 

Hur gjorde jag och vad använde jag?

  • PaintOn Clairefontaine A5 (orange text)
  • Med en grafitpenna ritade jag ansiktet. Det blev mycket raderande innan jag blev någorlunda nöjd. Pennan jag använder heter Koh-I-Noor Woodless Graphite Pencil Progresso 8911/ 6B
  • Jag skapade skuggor med hjälp av en s.k pennib / stub. 
  • Ritade lite till med grafitpennan och mer skuggor. 
  • Med ett litet suddgummi tog jag sedan bort lite av skuggor för att få highlights.
  • Upprepade de två sista stegen tills jag var nöjd.
Ni hittar gruppen #29faces på Facebook. På Instagram använder vi #29faces och #29faces
Det går även bra att ladda upp i Skaparlustens kreativa vänner på Facebook - allt för att inspirera varandra.

Önskar er alla massor av kreativitet ... och nyfikenhet

/ Marie


Inga kommentarer: