torsdag 14 november 2013

ATC - vill ni vara med och leka?

En idé är född.

ATC - Artist Trading Card, är väldigt roliga att göra när man kanske inte har tid eller ork för något större projekt. Lätt att ta med sig till träffar. Bra storlek att testa nya tekniker och idéer på.  Det är också något som verkar bli mer och mer populärt. Det finns många grupper där man byter ATC med varandra, kort som man skapat efter ett specifikt tema och som man antingen träffas och byter eller som man skickar med posten.

Så, vad säger ni? Ska vi ha lite roligt på Skaparlustens blogg? Det blir inget byte i den bemärkelsen att kort går från hand till hand men... idéer och inspiration kan vi ju alltid byta.

Ett tema som varar i en månad, man gör ett ATC kort, tar ett foto på skapelsen och skickar till mig (Marie) tillsammans med ert namn. Jag lägger sedan upp era små underverk här på Skaparlustens blogg så att vi alla kan bli inspirerade.

Jag har ju tidigare visat ATC som jag har gjort och i ärlighetens namn så har jag väl inte varit helnöjd alla gånger men, men... träning ger färdighet. Vad jag menar är att man ska göra sitt bästa men att alla och då menar jag alla ska kunna vara med. Vissa har scrappat i många år och andra har precis börjat - inspiration är att ge och ta.

Imorgon är det 15 november och det är väl ett bra datum att börja på. Sen har vi tid på oss till den 15:e december att göra ett litet ATC. Om man har svårt att komma igång och idéerna inte kommer strömmande så finns som ju alltid t ex Google, Pinterest, Instagram, bloggar och YouTube där man kan hitta inspiration.

Det finns vissa regler när det gäller ATC men eftersom vi inte byter i ordets egentliga mening så är det bara storleken som är ett krav.
  • Måste vara 2,5 inch x 3,5 inch varken mer eller mindre, vilket i cm blir 6,4 cm x 8,9 cm. Formatet gör att korten passar i samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls- /ishockeybilder eller visitkort.
  • Atc-kort brukar delas in i unika (som görs ett och ett, helt individuella), editioner (ett helt set med identiska kort) och serier (som har samma ”tema” men inte är likadana). Alla Atc-kort märks med namn, årtal och epostadress eller annan kontaktinformation. Serier ska numreras.
  • ATC byts, säljs inte.
Sammanfattning:
Tema: denna första gång blir valfritt.
Period: 15 november - 15 december 2013.

Vill du vara med och leka så skapa ett ATC, fotografera det, skicka fotot tillsammans med ditt namn till mig på mailadress:  atcskaparlusten@gmail.com senast 15 december 2013 så lägger jag upp ert foto i ett inlägg på Skaparlustens blogg någon dag efter tiden gått ut.

Ska bli roligt att se vad ni hittar på.

Ha en bra dag!

PS: Nytt tema presenteras 15 december här på bloggen. DS



2 kommentarer:

Bitan sa...

Vilken rolig ide Marie. Jag är PÅ! Läskigt måste jag säga, men skoj med en utmaning! =)

Marie Linder sa...

Bitan: Kul, kan tänka mig att det blir en "kladdig" bakgrund :)