lördag 15 november 2014

ATC-utmaning - HÖST

Vi bor i ett avlångt land och det märks tydligare vissa delar av året. Nere i Skåne är november en höstmånad, i alla fall i år, medan längst upp i landet har vintern redan börjat så smått. Det kom t o m några snöflingor i Stockholm förra helgen.

Temat för utmaningen perioden 15 november - 15 december blir: höst.

Vissa älskar hösten och andra tycker den bara är trist och mörk. Gör ett ATC på hur du upplever din höst.

Jag är en av dem som älskar hösten. Ja, kanske inte alla dagar för jag gillar ju inte när det är regn och rusk, men de där fina dagarna när solen skiner, naturen visar upp alla sina färger och den nyper lite i kinden av den kalla vinden då njuter jag av livet.

Mina ATC tror jag återspeglar mina känslor för hösten.

Mitt första ATC gjorde jag med hjälp av en bit rispapper som blivit över när vi gjorde en canvas på en återförsäljarträff hos Reprint tidigare i höst. För att få det att spraka och stråla mer så tog jag lite 3D gel och kletade på nedre kanten och sedan strödde jag på lite småpärlor i orange och brunt. Jag kletade först fast lite broderigarn i höstfärger men de försvann nästan under pärlorna.

Marie Linder
"Höstfärger"

Mitt andra ATC gjorde jag av akvarellpapper som har legat på botten av en kartong för att samla upp när man sprayar med mist osv. Precis rätt färg hittade jag i en hörna och klippte till en lagom bit. Stämplade lite löv, text och prickar. Hittade en fint löv och limmade dit med 3D gel + ett snöre. För att göra lövet lite mer hanterbart och inte så skört så målade jag det med 3D gel först. Det låg lite pärlor kvar på bordet efter det första ATC kortet så istället för att kasta dem så hamnade de på och runt lövet.

Marie Linder
"Höstlöv"

Nu till reglerna för våra utmaningar:

Det finns vissa regler när det gäller ATC men eftersom vi inte byter i ordets egentliga mening så är det bara storleken som är ett krav.
  • Måste vara 2,5 inch x 3,5 inch varken mer eller mindre, vilket i cm blir 6,4 cm x 8,9 cm. Formatet gör att korten passar i samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls- /ishockeybilder eller visitkort.
  • ATC-kort brukar delas in i unika (som görs ett och ett, helt individuella), editioner (ett helt set med identiska kort) och serier (som har samma ”tema” men inte är likadana). Alla ATC-kort märks med namn, årtal och epostadress eller annan kontaktinformation. Serier ska numreras.
  • ATC byts, säljs inte.
Sammanfattning:
Tema: Höst
Period:15 november - 15 december 2014
Vill du vara med och leka så skapa ett ATC, fotografera det, skicka fotot tillsammans med ditt namn till mig på mailadress:  atcskaparlusten@gmail.com senast 15 december 2014 så lägger jag upp ert foto i ett inlägg på Skaparlustens blogg någon dag efter tiden gått ut.

Ska bli roligt att se vad ni hittar på.

Ha en bra dag!

PS: Nytt tema presenteras 15 december 2014 här på bloggen. DS

Nyfikna på tidigare byten, klicka på ATC-byte under Etiketter lite högre upp på höger sida.

Inga kommentarer: