tisdag 22 augusti 2017

"Vad har du i din art journalpackning?"

Skaparlustens art journalträffar är uppskattade och trevliga. Ett tillfälle att testa på något nytt och lite nya tekniker och material. Allt klet och kladd, färger och mister/spray finns på plats. Stämplar finns också liksom stämpeldynor. Stenciler, penslar och lim finns också. Vi har några värmefönar vid borden men många har med sig sin egen. Vi har även gamla böcker, mönsterpapper, silkespapper och massor med servetter.

Ibland får jag frågan "Vad är bra att ha med sig?", och man vill kanske testa sitt eget material också.















Man börjar i liten skala med sina favorit kulörer i 1-2 akrylfärger och 1-2 spray. Vit Gesso är en nödvändighet. Ett bra papper underlättar och gör det roligare. Stämplar har du säkert. Stenciler är roligt, försök hitta 1-2 favoriter. Vattenfast stämpeldyna i svart. Någon/några vattenfasta pennor + en vit. Penslar. Nu är det bara att börja!

Idag tittar vi i min korg, som jag försöker hålla så lätt som möjligt. Egentligen är det material och saker som du kanske redan har. Här följer en lååång sammanställning på vad jag gillar att bära med mig.

1. Jag har för tillfället en Canson XL Spiral Mixed Media journal 7x10, som även finns i större storlek 9x12.
2. 3-4 stycken s.k bakgrundsstämplar. En med liten text, en med större text från KaiserCraft, stämpel Crackle från KaiserCraft som tyvärr är slut hos leverantören men liknande är på väg till butiken. Stämpel med små bubblor/cirklar och en med små stjärnor.
3. Vattenfast stämpeldyna, jag gillar svart - StazOn svart
4. Stenciler: Jag har mina stenciler i en mapp av plast, så jag bär med mig alla. Men om jag var tvungen att bara välja några hade jag valt Tim Holtz ministenciler set nr 4, "Rosetta" doily stencil från TCW och en stencil med text ex "Art is" från TCW.
5. Pennor. Bär med mig alla pennor jag använder för art journal: Blyertspenna 8B för skuggning + Craft nib för att smeta ut. Vattenfasta bläckpennor bla Ohto Fude Ball, nästan vattenfasta vanliga bläckpennor 0,5 och 0,7. Vattenfasta tuschpennor ex Pit Pit Pens från Faber Castell. Vit penna, Pentel Hybrid gel. En vit Sharpie är också bra att ha
6. Penslar jag gillar är Finnabairs silikonstämplar 1" och en lite bredare 2". Fjäderpensel till splash. Några "vanliga" penslar, ex Finnabairs penselset. Spatel, gammalt kreditkort/busskort.
7. Värmefön från Ranger/Tim Holtz.
8. Sidor från en gammal bok. Silkespapper, vanligt och från Tim Holtz ex Melange och Postale. Servetter. Pappersbitar av mönsterpapper. Etiketter. Bilder och text från tidning. Ordstickers från Tim Holtz (omtyckta och därför slut för tillfället)
9. Lim. Vanligt scrapbookinglim ex bokbindarlim  eller Tacky Glue, ett decoupagelim.

Hemma, i min Råskog, har jag lite mer material:


Gesso: Prima har bra Gesso Clear, White Heavy och Black Heavy
Det finns också set med mindre förpackningar "prova på set" : Mixed Media Essentials Art Basic GessoDet finns också ett set som även innehåller gel och modeling paste: Mixed Media Essentials Art Basics
Någon form av gel ex Soft Matt Gel kan vara bra att ha, men inget måste.
Modeling paste i någon form, alla fyller samma funktion men beter sig lite annorlunda med färg och spray, man får testa sig fram till sin egen favorit:
Prima: Modeling Paste
Lindy's Stamp Gang: öppnar sig nya flikar med olika sorters spray

Om man känner att man blivit väldigt färgglad om händerna så finns ett utomordentligt liten tvätt"grej" från Ranger: Craft Scrubbie

Om ni har möjlighet så är ni hjärtligt välkomna till Skaparlusten i Sjöbo för att testa och upptäcka en ny värld av klet och kladd. Håll utkik efter datum på våra art journalträffar.

Kanske vi ses!

/ Marie

Inga kommentarer: