söndag 15 januari 2012

Kuvertalbum i rolig vikning

Jag har en speciell förkärlek till kuvert och papperspåsar.  Ett utav de första albumen jag såg var just gjort av kuvert.  Det såg så klurigt och svårt ut och med plats för många foto, närmare bestämt 12 stycken på sidorna och sen är det 6 stycken taggar som man också kan sätta foto på.
Man använder sig av 3 stycken kuvert i valfri storlek och sedan viker man och klistrar lite och vips så är det klart! Det som tar längst tid är att sätta papper på sidorna.

Albumet går att använda som ett litet minialbum alldeles för sig själv men går också väldigt bra att ha som s.k insert i ett större album.



Ovanstående album är gjort av tre stycken vita C5 kuvert som är vikta på mitten. Jag gjorde ett rosa och vitt album - en liten utmaning eftersom jag sällan gör något i rosa. Klädde sidorna så det blev en liten kant runtom, känns lite nättare än om pappret går ända ut till kanten men det kan man göra som man vill. Jag inkade kanterna med lite Tattered Rose. Jag använde Tim Holtz Baroque die för att göra de stora fotomattorna (tycker verkligen om denna die). Lite eget gjorda blommor och snygg spets som finns hos Skaparlusten. Papper från fancypantsdesigns "Little Sprout". Lite bling och svirvlar av Pearl Maker.

Som motvikt till det rosa och vita albumet gjorde jag av bara farten ett svart och rött litet album. Fortfarande tre stycken kuvert i storlek C5, men denna gången svarta.




Eftersom kuverten var svarta klädde jag inte sidorna med papper utan stansade ut fotomattor i olika svart/vita papper. Jag ville att albumet skulle se lite striktare/stramare ut.  Använde mig ännu en gång av Tim Holtz Baroque die. Försökte använda samma foto så att ni kan se hur olika albumen blev. Man ser hur mycket färgen på de små fotomattorna gör för helhetsintrycket.

Ett svart-rött album och ett rosa-vitt album.

Här följer en liten video på hur albumen ser ut inuti. På slutet av filmen finns en tutorial på hur man gör albumet.



Det rosa albumet finns att känna på och bläddra i om ni besöker butiken i Sjöbo. Det svarta ska bli ett "insert" i ett större album hade jag tänkt.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar