söndag 29 januari 2012

När det inte blir som man tänkt sig ....

Jag gjorde ett besök på Skaparlusten för att hitta lite fina blå papper och kom ut därifrån med svagt rostfärgade, gula och gröna papper, vissa av dem med tryck av stora vinröda blommor. Vissa av papperna var helt min stil medan andra gav mig en del huvudbry. Ibland är det roligt att utmana sig själv,  att kanske använda sig av färger man aldrig har använt sig av, att göra en sorts album man aldrig gjort osv.

Jag tyckte det räckte med utmaning från de gröna och gula pappren så jag plockade fram sex kuvertet och gjorde ett minialbum. Lite annorlunda uppbyggnad och bindning. Trots att det inte ser så stort ut så finns det plats för många foto. Bestämde mig också för att inte använda så många dekorationer eller blommor - lite mer åt det minimalistiska hållet. Men däremot stämplade jag lite på de små "tagsen", har gjort några fina fynd hos Ilona.

Vackra papper som jag inte ville dölja med några
dekorationer, bara två band och en utstansad etikett.
Ryggen och etiketten är av cardstock som jag limlackat -
vilket gör att det nästan ser ut som skinn.




 
Jag målade med akrylfärg i en kopparton runt alla
kanter. Går också bra att använda Distress Stain.

Tim Holtz "Elegant Flourishes" die och lite pärlor gjorda
med Pearlmaker.
Jag använde mig av två stämplar.
Först stämplade jag text och ovanpå stämplade jag fjärilar.
Det blir ett djup i motivet när man gör så här.
Ritade med guldpenna runt kanterna på "tagsen", blev en snygg
finish utan att ta överhand.
Här kommer en video så att ni får en uppfattning av hur albumet är uppbyggt.





Material:
6 stycken C5-kuvert.
Chipboard till pärmarna och cardstock från Bazzil till ryggen.
Papper från heidigrace designs "Getting places".
Akrylfärg, Distress stain eller penna till kanterna på kuverten.
Tags i två storlekar.
Blomstans.
Fjärilsstans Martha Stewart
Pärlor, band och bling och naturligtvis Pearlmaker
Tim Holtz Elegant Flourishes die och Tag & Bookplates die.
Limlack/Decoupagelim
.... och ett kreativt och gott humör.

Ha en bra dag!

PS: Jag ska göra ett nytt försök att komma ut med blå papper vid mitt nästa besök på Skaparlusten. DS

Inga kommentarer: