söndag 2 september 2012

Sommarens sista dopp

Det kan vara svårt att komma igång att vara kreativ. Trots jättefina papper och en klar idé om det färdiga resultatet kan vägen dit vara svår. Men... sen bara lossnar det.

Jag blev tillfrågad om att göra ett kort med papper som skulle gå i turkos eller blå toner. Jag tillbringade ett bra tag nere på Skaparlusten hos Ilona och letade lämpliga papper. Till slut fastnade jag för papper från Authentique - Fresh Collection. Kanske inte riktigt turkosblått men nästan... och vilken fin kvalitet det var på pappret. Nu har jag gått och tittat snett på papperna ett litet tag, men så idag tog jag tag i det.

Jag hade en idé om att använda Tim Holtz Baroque dies och göra ett hål i kortet så att man kunde se motivet genom hålet, om ni förstår vad jag menar. Till slut klurade jag, med hjälp av dottern, ut hur jag skulle lägga papper, dies. (Finns säkert andra sätt att göra det på, kanske t o m lite enklare, vem vet).

Pappret vikt på mitten så att det blev 6"x 12".
Jag väntade med att skära av längden tills efter jag stansat hålet.

Stoppade in den understa platten inuti pappret, diesen
ovanpå och till sist den översta plattan.

Var noga med att diesen kom precis där jag ville ha den.

Så nöjd med resultatet.

Eftersom kortet ska skickas med post så fick jag tänka lite på att inte göra det för tjockt eller ömtåligt.
Jag klippte ut en bild från det ena pappret. Jag satte lite olika papper bakom kortet för att få lite djup. Eftersom den tjusiga damen har en röd baddräkt så valde jag att sätta ett rött papper bakom. Lite Vintage photo distress ink på kanterna.


Jag klistrade inte fast det lite större blå pappret helt utan gjorde en ficka. Jag klippte ut ett "postcard" från pappret och gjorde till en tag - tänkte att man kunde skriva en hälsning här. Den lilla textremsan längst ner på kortet är en bit av kanten på pappret, ni vet där namnet står.


Sen var det ju bara framsidan kvar. Lite blommor och blad från Nellie Snellen ramade in det utstansade hålet fint. Inte för mycket... och inte för lite.... det är svåra beslut man måste ta när man sysslar med scrapbooking.
Så här blev det:


Storleken på kortet är 6" x 7,5".  Jag gjorde även ett kuvert till kortet. Utanpå kuvertet stämplade jag med snygga svirvlar och lite fjärilar, naturligtvis inkade jag kanterna med Vintage photo och Black Soot, så nu har brevbäraren också något roligt att titta på.

Ha en bra dag!

Material:
Papper från AUTHENTIQUE -Fresh Collection.
Cardstock till blommorna i vitt, ljusrött och två gröna toner till bladen.
Tim Holtz Baroque Die
Distress ink pad: Vintage photo
Stansar från Nellie Snellen:  Blomstans och bladstans

1 kommentar:

Jasmine sa...

Du är mycket duktig på att skapa. Jag förundras över dina fina kort och din album är ju så välarbetade och vackra. Tack för att du delar med dig och inspirerar.
Kram