söndag 25 november 2012

The Ladies Diary album 9x9"

Som en lång graviditet, så känns skapandet av detta album, men nu har det äntligen sett dagens ljus.
Ett roligt album att göra men som vanligt tog det ett tag innan jag visste hur jag skulle hantera de underbara pappren från Graphic 45.
Jag gick och tittade snett på högen med papper länge, hann göra ett par andra album bla BoBunny höstalbum och Old Curiosity Shoppe. Sedan hade Ilona fått in några fina dies från Spellbinders så det blev först lite kort med Marvelous Squares och sedan kunde jag ju inte bara låta bli att göra två kort med Floral Ovals. Jag gjorde även en video med beskrivning/tutorial hur jag gjort korten med Floral Ovals.

Sen... blev det äntligen dags för "The Lady". Jag vände och vred på de olika pappren, hittade jag något på ena sidan, så fanns där något snyggt på baksidan också.  Sen hade jag också både en pad 8x8 och lösa papper i 12x12.


Det var länge sedan jag gjorde ett större album så därför bestämde jag mig för att göra albumet i storleken 9x9" = 22,5 cm x 22,5 cm. Cardstocksidorna blev 8½x8½" och då kunde jag använda mig av 8x8 pappren utan att skära av någonting. Jag hade också fått lite idéer i huvudet om att alla sidorna inte skulle vara lika stora, jag ville bla ha några små "flip-sidor", lite nya inserts tänkte jag också testa, sen är det ju inte helt fel att använda lite magneter också.
Eftersom jag ville ha dekorationer/blommor och ville slippa tänka på om dekorationerna/blommorna var för tjocka så gjorde jag "Stack the Deck" med 3/8 mellanrum istället för 1/4. Kanske inte låter som om det skulle göra så stor skillnad men det gör det.

Jag testade också ännu en ny dies från Spellbinders "Decorative Labels eight", jättesnygg, passar ihop med Labels Eight. Ett tips, om man har problem med att stansa ut alla de fina detaljerna kan man första lägga cardstock/papper sedan en bit bakplåtspapper och till sist diesen, så blir det lite lättare. Blir också lättare ju mer man använder diesen, det verkar som om pappret i sig smörjer upp diesen.
Decorative Labels Eight - Spellbinders - S5-148

Titta in på Youtube och bläddra i albumet tillsammans med mig:



Ha en bra dag!

Material:
Cardstock från Bazzil: Till sidorna brun cardstock. Till tags, och annat rostfärgad och grön. Vit till albumets utsida.
Cardstock Metallic
Mönsterpapper från Graphic45 "The Ladies Diary" pad 8x8
Lösa papper 12x12
Die-cuts 1 och 2
Stickers alfabet
Stickers "vanliga"

Diverse band, bling, spets och blommor.
Magneter från YouDo 
Stämplar från Graphic45
Spellbinders:
Marvelous Squares
Floral Ovals
Decorative Labels eight
Labels Eight


Inga kommentarer: