söndag 30 december 2012

New England - ett maskulint album 6x6


Jag blev tillfrågad om jag kunde göra ett album till en kille, pappren skulle gå i stilen New England. Jag hade för mig att jag sett något åt det hållet nere på Skaparlusten, så det fick bli en tur till affären. Det kunde inte blivit bättre, Reprint hade en serie papper som hette just New England. Jag köpte också marinblå  och röd cardstock till sidorna i albumet och till tags.




Att göra ett album till killar/pojkar är lite speciellt, om man inte vill använda sig av blommor, spets, bling. Tim Holtz dies med kugghjul, knappar, snöre, metalldekorationer kan man använda sig av istället.

Jag hittade lite "bling"stjärnor i en fyndkort i affären. Jag köpte även lite glittercardstock i rött och ett lite mer metallisk i blått.

Tro det eller ej, men 46 foto fick plats i albumet som inte är större än 6x6" eller 15x15 cm. Det gäller till att vara lite påhittig och utnyttja sidor och fickor. Jag testa att göra ett s.k "äkta" waterfall - man drar i en tab och så rullar liksom fotona, svårt att förklara men om ni tittar på videon så förstår ni vad jag menar.  Jag gjorde också en ficka med hjälp av en dragkedja, något som jag tänkt på länge men inte testat innan.
En rolig punch från We are Memorykeepers som kan göra fina tabs (eller vad det nu heter på svenska) testade jag också. Jag visar en pytteliten tutorial/beskrivning av hur jag använt den i slutet av videon.

Vill ni bläddra tillsammans med mig i albumet? ... titta in i filmernas värld...



Ha en bra dag!

Material: Jag visar bilder på slutet av filmen på de verktyg, stämplar, punchar och annat jag använt mig av men här kommer ändå en lista:

Mönsterpapper från Reprint: New England
Cardstock från Bazzil marinblått och rött
Metalliskt cardstock i rött och blått
Chipboard
Spellbinders: Labels Eight, Decorative labels eight 
Diverse stämplar: Prima, Reprint, Vilda Stamps, Tim Holtz, La Blanche
Diverse punchar: Epiphany Crafts Star 25, TAB från We are Memorykeepers.
Tim Holtz dies: Tags & Bookplates, Pocket envelope, Kugghjul
Distress ink Fired Brick och Faded Jeans
Snöre, knappar
Martha Stewart mini scoring board
Magneter från YouDo
Crop-a-dile från We are Memorykeepers för att göra hål och sätta öljetter. Jätteskönt verktyg att använda om man har problem med händerna.

2 kommentarer:

Bodil sa...

Vilket fint album du har gjort! :)
Men vilken sorts "binding system" använder du dig av?
Kan du göra en tutorial av ditt system?
Gott slut!
Mvh
LillaBodilla

Anonym sa...

Hejsan!
Vilket fantastiskt fint album du har gjort! Galet imponerad:)
Själva albumet..har du gjort d ocå eller finns det o köpa?
Mvh Jessica
missjezzie1975@gmail.com