söndag 16 mars 2014

ATC-byte nr 5: Zentangel, Doodeling....

Kärt barn har många namn. Att klottra ett mönster kallas lite olika Zentangel, Doodeling, Mandala och säkert några andra namn också. Jag vet inte själv skillnaden på de olika, om det nu finns någon skillnad, men roligt är det i alla fall. Så därför tänkte jag att till detta ATC-bytet ska ni gör ett ATC-kort med zentangel, doodeling eller vad ni vill kalla det.

Finns otroligt mycket inspiration att hämta på olika bloggar, Pinterest, YouTube. Man får en känsla av att det finns olika sätt att ta sig an det här så det är bara att testa. En lite tunnare tuschpenna och en bit papper/cardstock är allt man behöver.

Jag har hittat några inspirationsvideo för er som inte har en aning om vad zentangel är:



Här kommer en rund variant:

Sen har vi Dyan Reaveley som "takes the pen for a walk" på sitt papper, inspirerande. Sen öser hon ju på med färg men det är lite överkurs.


Jag kände att jag ville testa de olika sätten. Först gjorde jag ett "Sunburst" mönster, som kändes lite strukturerat, lite raka linjer att följa.




Om man är osäker kan man använda en stämpel där det är mycket tomt utrymme i. Stämpla och sedan fyller man i de tomma fälten. Jag gillar hur olika det blir om man använder bokpapper eller cardstock:




Till sist ett hjärta:


Ni hänger väl på?

Här kommer lite info:

Det finns vissa regler när det gäller ATC men eftersom vi inte byter i ordets egentliga mening så är det bara storleken som är ett krav.

  • Måste vara 2,5 inch x 3,5 inch varken mer eller mindre, vilket i cm blir 6,4 cm x 8,9 cm. Formatet gör att korten passar i samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls- /ishockeybilder eller visitkort.
  • ATC-kort brukar delas in i unika (som görs ett och ett, helt individuella), editioner (ett helt set med identiska kort) och serier (som har samma ”tema” men inte är likadana). Alla ATC-kort märks med namn, årtal och epostadress eller annan kontaktinformation. Serier ska numreras.
  • ATC byts, säljs inte.
Sammanfattning:
Tema: Zentangel, Doodeling...
Period: 15 mars - 15 april
Vill du vara med och leka så skapa ett ATC, fotografera det, skicka fotot tillsammans med ditt namn till mig på mailadress:  atcskaparlusten@gmail.com senast 15 april 2014 så lägger jag upp ert foto i ett inlägg på Skaparlustens blogg någon dag efter tiden gått ut. Om ni skulle ha så mycket kreativitet i er att det räcker för t ex två eller tre ATC, så är det helt okej att skicka foto på fler.

Ska bli roligt att se vad ni hittar på.

Ha en bra dag!

PS: Nytt tema presenteras 15 april 2014 här på bloggen. DS

Tidigare byten, klicka på länkarna nedan eller på ATC-byte under Etiketter lite högre upp på höger sida.
Byte nr 1: 15 november 2013 - 15 december 2013. Tema: Valfritt
Byte nr 2: 15 december 2013 - 15 januari 2014. Tema: Pappersrester
Byte nr 3: 15 januari 2014 - 15 februari 2014. Tema: Något som flyger 
Byte nr 4: 15 februari - 15 mars. Tema: Knappar

1 kommentar: