söndag 1 februari 2015

Stack-the-Deck eller Hidden hinge... det är frågan.

Jag tycker ju om att göra album och jag gillar också att testa lite olika bindningsmetoder men min favorit är Stack-the-Deck som Laura Denison lärde ut för ett antal år sedan. Lätt att göra, lätt att montera, håller bra, albumet öppnar sig snyggt osv.

Men.. sen har vi ju Hidden Hinge som Kathy Orta lärde ut för ungefär samma antal år sedan. Jag har använt denna metoden någon gång men inte så ofta. Jag har haft en känsla av att albumen inte öppnar sig så snyggt och att det inte blir så platt.


Det enda sättet jag kom på för att äntligen avgöra frågan var... att göra två nästan identiska album. Samma sidvikning och samma placering av sidorna inne i albumet, t o m samma typ av dekorationer och gjorda med samma papper, en 6½ x  6½ pad från Kaiser Craft "Miss Empire" men det ena med Stack-the-Deck och det andra med Hidden hinge.

Blev jag något klokare? Kika in i filmens värld så gör vi utvärderingen tillsammans




Ha en bra dag!

Material
Chipboard
Mönsterpapper Kaiser Craft "Miss Empire"
Band
Spets
Home-made tyg blomma
Små blommor
Fiskars kantstans
Magneter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar