lördag 6 juni 2015

Presentkort - roligt att få - men också väldigt roligt att göra

Visst är det svårt att köpa presenter? Ibland verkar det som alla har allting. Men... kreativa människor har alltid ett behov som kan fyllas med hjälp av .... presentkort.

På Skaparlusten finns lite olika sorters presentkort både i utseende och valör, allt från 100 kr och uppåt. Om det inte finns i den valören du tänkt dig så ordnar vi naturligtvis det.

Eftersom det är bra om butiken har lite presentkort på lager så sysselsatte jag mig med det idag.
Basen är tags, fyrkanter eller hjärtan  i trä som är ungefär 11x11 cm.

Presentkort nr 1: "Allt är guld som glimmar"






















Bakgrunden målade jag med Ferro Guld. Efter det hade torkat så kletade jag ditt Finnabairs Soft Matt Gel och strödde på diverse olika glittriga saker:
Stampendous RUST embossing powder & Elements. Lite av Finnabairs fina Micro Beads i färgen Pollen samt lite av hennes Glass Glitter i Gold rush. Sedan hade jag lite andra pärlor som gick i guld som jag "slängde" dit också.

Nöjd med resultatet så fortsatte jag med dekorationen, alltid jobbigt tycker jag. Jag hittade ett fint brunt "metall"band som jag har som bakgrund till blommorna. Den stora guldbruna blomman i mitten är egentligen röd men har blivit sprayad med Bloom spray Antik Gold. Ett metalllöv och lite guldblommor blev pricket över i. Runt kanterna duttade jag med Distress stain i Black Soot.

**********

Presentkort nr 2: Strandliv.

Sommar betyder sol och bad. En fyrkantig träram fick vara basen till ett presentkort med strandtema:

















Bakgrunden är gjorde med en stencil och modeling paste. Över detta är det sedan sprayat med Bloom spray i tre olika färger: Glistening waves, Summer sky och Iris.  Även här kletade jag på Soft Matt Gel och strödde på riktig sand från Ystads fina strand. De fina snäckorna satte jag dit med hjälp av 3D Matt Gel som verkligen håller saker och ting på plats. Lite vita blommor och mellan snäckorna olika sorters pärlor. För att förstärka strandtemat satte jag ett dubbel snöre med knutar på runt kanten. Hittade också lite småbitar av spets som jag limmade ner, känns nästan som lite koraller.

**********

Presenkort nr 3 : Under ytan.

Från strandkanten är det inte långt till vattnet. Jag tänkte att vi har tagit oss ner under ytan på nästan presentkort.

















Samma fyrkantiga träram till basen och samma sprayfärger men en annan stencil i botten, Mini Brocade, som gav mig en känsla av sjögräs. Jag började med att limma ner några glasbubblor. Snäckor kan ju finnas på havsbotten så det blev några sådana längs nederkanten. "Man tager vad man haver" är ett gammalt ordspråk som gäller i alla lägen, ett bladband fick likna sjögräs, med lite fantasi. Från ett Notecard från Primas papper Sea shore klippte jag ut en sjöhäst som jag monterade med 3D kuddar och täckte med Glossy accent så att den skulle glänsa och vara fin. Även här använde jag mig av snöre med knutar för att förstärka havstemat. 

Det var vad jag har åstadkommit idag, jätteroliga små projekt.

Ha en bra dag!


Material
Träramar som finns i 3-pack men säljs även styckvis.

Presentkort nr 1 - "Allt är guld som glimmar"
Ferro Guld
Soft Matt Gel - Finnabair
Stampendous RUST embossing powder & Elements
Micro Beads - Pollen - Finnabair
Glass Glitter - Gold Rush - Finnabair
Pärlor
Brunt "metallband"
Blommor
Röd blomma
Metalldekoration från Finnabair Mechanicals
Color Bloom Spray - Antik Gold
Distress Stain - Black Soot

Presentkort nr 2: "Strandliv"
Modeling paste
Stencil Finnabair Netting
Soft Matte Gel - Finnabair
3D Matte Gel - Finnabair
Color Bloom Spray: Glistening Waves, Summer Sky, Iris
Finnabair Micro Beads Grass (grön) och Berry (lila)
Diverse pärlor
Snäckor
Metallcharms
Blommor

Presentkort nr 3 : "Under ytan"
Modeling paste
Stencil Mini Brocade 6x6
Soft Matte Gel - Finnabair
3D Matte Gel - Finnabair
Color Bloom Spray: Glistening Waves, Summer Sky, Iris
Finnabair Micro Beads vita
Glasbubblor
Snäckor
Bladband - finns i brunt och grönt
Glossy Accent





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar