onsdag 15 juli 2015

ATC utmaning 15 juli - 15 augusti 2015 - Washi tejp

Då har det blivit 15 juli och en ny ATC-utmaning presenteras idag. Många har semester och förhoppningsvis har vi fint väder över hela vårt avlånga land - därför blir det en lite enklare/snabbare utmaning denna gången.

Har ni många rullar med washitejp? Det har jag - som jag aldrig använder. Därför tänkte jag att denna gången är det fritt skapande av ett ATC men... det måste finnas washitejp på korten, behöver inte vara mycket men ska synas att det finns. Man kan också göra sin egen washitejp av t ex maskeringstejp, stämplar, inks osv. Om ni gör er egen tejp, får ni gärna berätta för oss andra vad ni använt er av.

**********

Jag har stora svårigheter att använda washitejp - jag vet faktiskt inte varför.

Kort nr 1:
Jag använde spray till bakgrunden som jag lät rinna lite hit och dit på kortet. Rev lite olika washitejp bitar och satte dit, lite här och var. Alla gick i grönt och den ena hade även blommor i rosa. Lite svart runt kanterna och sedan droppar gjorda med utspädd vit akrylfärg och en pensel. Lite skuggor runt tejpen med hjälp av en mjuk blyertspenna.

Marie Linder
"Washitejp 2"

























Kort nr 2:
När jag ändå hade sprayerna framme så gjorde jag ett ATC till. Denna gången i mer röda toner på bakgrunden. Använde svart Gesso genom en stencil från Prima. Jag använde svart/grå washitejp men rev även denna i strimlor. Jag stämplade cirklar med svart Stazon, använde locket till en sprayflaska som stämpel. Även här blev det lite vita droppar. Till sist highlights med vit tuschpenna för att få ett djup.

Marie Linder
"Washitejp 2"


























 **********

Det finns vissa regler när det gäller ATC men eftersom vi inte byter i ordets egentliga mening så är det bara storleken som är ett krav.
  • Måste vara 2,5 inch x 3,5 inch varken mer eller mindre, vilket i cm blir 6,4 cm x 8,9 cm. Formatet gör att korten passar i samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls- /ishockeybilder eller visitkort.
  • ATC-kort brukar delas in i unika (som görs ett och ett, helt individuella), editioner (ett helt set med identiska kort) och serier (som har samma ”tema” men inte är likadana). Alla ATC-kort märks med namn, årtal och epostadress eller annan kontaktinformation. Serier ska numreras.
  • ATC byts, säljs inte.
Sammanfattning:
Tema: Washitejp
Period:15 juli - 15 augusti 2015

Vill du vara med och leka så skapa ett eller flera ATC, fotografera det, skicka fotot tillsammans med ditt namn till mig på mailadress:  atcskaparlusten@gmail.com senast 15 augusti 2015 så lägger jag upp ert foto i ett inlägg på Skaparlustens blogg någon dag efter tiden gått ut.

Ska bli roligt att se vad ni hittar på.

Ha en bra dag!

PS: Nytt tema presenteras 15 augusti 2015 här på bloggen. DS

Nyfikna på tidigare byten, klicka på ATC-byte under Etiketter lite högre upp på höger sida.

Inga kommentarer: