söndag 23 februari 2020

#29faces - Nr 23 och 24/29 - Sisters

Nu är det inte många ansikten kvar i utmaningen under februari månad. Dagens två ansikten är systrar, de är lika men ändå olika.  Även till dessa tjejer har jag använt akrylfärger både till ansiktena och till bakgrunden.

Sisters


Hur gjorde jag och vad använde jag? - både teknik och material ungefär som för mina andra ansikten i utmaningen.

  • Jag använde Paint On á Grain (blå)
  • Jag ritade mina ansikten med en 0,5 stiftpenna, fyllde sedan i linjerna med vattenfast tuschpenna och suddade bort blyertslinjerna. 
  • Akrylfärg och vit Gesso till bakgrunden.
  • Stencil från TCW Mini Rosetta, på vissa ställen torkade jag bort färg med en våtservett medan jag duttade lite färg med en svamp på andra ställen.
  • Stämplade med s.k bakgrundsstämplar lite här och var och med små fjärilsstämplar.
  • Jag grundade ansiktena med ett tunt lager vit gesso, så tunt att jag fortfarande såg ansiktets svarta linjer.
  • Sedan började arbetet med att måla mitt ansikte, många lager i olika toner av akrylfärg, denna gången använde jag en blank akrylfärg. Som vanligt mycket försök till "blending" av de olika lagren.
  • Texten stämplade jag på en servett, den vita delen som man brukar kasta när man gör decoupage, limmade med Alèenes Decoupage lim.
Ni hittar gruppen #29faces på Facebook. På Instagram använder vi #29faces och #29faces2020.
Det går även bra att ladda upp i Skaparlustens kreativa vänner på Facebook - allt för att inspirera varandra.

Önskar er alla massor av kreativitet!

/ Marie

Inga kommentarer: