tisdag 25 februari 2020

#29faces - Nr 28 - Flickan med det blå hårbandet

Jag tittade på en dokumentär om Renoir och om hans tavla "Flickan med det blå hårbandet". En sorglig historia ur så många aspekter. Men .... jag tänkte jag skulle försöka mig på att rita av tavlan. Det gick faktiskt över förväntan. Har kommit framtill att jag har lättare att rita av tecknade ansikten än levande människor.

Kärt barn har många namn, så har även tavlan som Renoir målade 1880.

Flickan med det blå hårbandet - Portrait of Irène Cahen d'Anvers - La Petite Irène.


3/4 profil och ett synligt öra - hur svårt kan det bli!!!

Hur gjorde jag och vad använde jag? - både teknik och material ungefär som för mina andra ansikten i utmaningen.

  • Jag använde Paint On á Grain (blå)
  • Jag ritade mitt ansikte med en 0,5 stiftpenna, fyllde sedan i linjerna med vattenfast tuschpenna och suddade bort blyertslinjerna.  
  • Vit Gesso som grund på hela sidan. 
  • Akrylfärg i grönt, blandat med vit Gesso till olika nyanser, för att få lite skiftningar  i bakgrunden. 
  • Sedan var det dags att måla ansiktet. Akrylfärger i olika nyanser, många lager och mycket försök till "blending" av de olika lagren. Till sist hårbandet, håret och "spetsen" vid halsen. 
  • Istället för stämpel duttade jag akrylfärg, med en svamp, genom tre olika stenciler.
Ni hittar gruppen #29faces på Facebook. På Instagram använder vi #29faces och #29faces2020.
Det går även bra att ladda upp i Skaparlustens kreativa vänner på Facebook - allt för att inspirera varandra.

Önskar er alla massor av kreativitet!

/ Marie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar