onsdag 26 februari 2020

#29faces - Nr 29/29 - Paris 1900

Då har jag kommit till slutet av utmaningen, några dagar tidigare än beräknat. Jag avslutar med en kvinna från förra sekelskiftet, tydligen från Paris. Bakgrunden är gjord med mönsterpapper och servetter därför ser den vackra damen en aning skrynklig ut.

Paris 1900


Hur gjorde jag och vad använde jag? - både teknik och material ungefär som för mina andra ansikten i utmaningen.
  • Jag använde Paint On A5 (orange)
  • Jag limmade ner bitar av mönsterpapper och servetter på hela sidan, använde  Aleenes Decoupage lim, ett lager under och ett lager ovanpå. 
  • Jag ritade mitt ansikten med en charcoal penna, fyllde sedan i linjerna med vattenfast tuschpenna och torkade bort charcoal linjerna med en våtservett. 
  • Jag grundade mitt ansikte med ett tunt lager vit gesso blandat med en ljus hudfärgad akrylfärg, så tunt att jag fortfarande såg ansiktets svarta linjer.
  • Sedan började arbetet med att måla mitt ansikte, många lager i olika toner av akrylfärg och mycket försök till "blending" av de olika lagren. Lite svårt eftersom ansiktet var lite skrynkligt av mönsterpapper och servetterna. 
  • Jag använde också Faber-Castells Pitt Artist pens i setet Skin tones för lite extra skuggning och highlights. 
  • Texten är från servetten
Ni hittar gruppen #29faces på Facebook. På Instagram använder vi #29faces och #29faces2020.
Det går även bra att ladda upp i Skaparlustens kreativa vänner på Facebook - allt för att inspirera varandra.

Önskar er alla massor av kreativitet!

/ Marie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar