fredag 21 februari 2020

Celebration! - Ett manligt kort

För februari månad har vi en kortskiss som man kan använda som inspiration till kort i alla möjliga stilar och på ett relativt enkelt sätt. Jag skapade mitt första kort med skissen i papper från Maja Design - Celebration. Jag använde mörka papper men gjorde kortet i en feminin stil.

Idag är det dags för det manliga kortet!


Jag gillar verkligen att göra "samma" kort i olika stilar, så roligt och så lärorikt.

Hur gjorde jag?
  • Jag använde en kraftfärgad kortbas i storleken A6. Jag skar till en bit svart cardstock till lager nr 1.
  • Jag valde ett prickigt mönsterpapper från 6x6 packen, det råkar vara baksidan på det pappret jag använda till mitt förra kort. Jag skar till en mall av skrivarpapper, som jag sedan skar diagonalt så att jag fick två trianglar. Jag använde sedan den övre triangeln som mall när jag skar mitt mönsterpapper.
  • Den undre triangeln skar jag till av kraft cardstock som jag sedan embossade med en embossingfolder med kugghjul på. Distress inks i Black Soot och Walnut Stain med lätt hand ovanpå de embossade kugghjulen.
  • Från min hög med sparade "bra-att-ha" småbitar av papper hittade jag en lämplig remsa att limma diagonalt mellan de båda trianglarna.
  • Jag limmade min bild på en bit kraft cardstock. 3D tejp/kuddar på baksidan så att det kommer upp lite.
  • Dekorera med valfritt - jag valde att använda Tim Holtz dies - Wildflower, som jag tycker passar även på manliga kort.
  • Lite bling på diagonala remsan och en på rosetten av snöre.


Färdig!

Välkomna att ladda upp foto i vår grupp Skaparlustens kreativa vänner på Facebook eller #skaparlustenskreativavänner om ni lägger ut något på Instagram - för inspiration för oss andra!

I gruppen finns också våra tidigare LO och kortskissar.

Önskar er alla en kreativ månad!

/ Marie

Material:
A6 kraftfärgad kortbas
Cardstock, efter tycke och smak .... och rester
Maja Design 6x6 Celebration pack.
Namnen på mönsterpapperna jag använde är i 12x12 papperna:
Celebration - Ephemera 12x12
Celebration - Glamour 12x12
Tim Holtz die - Wildflower - som tyvärr är slutsåld
Bling: svarta pärlor.
Lim: Art Glitter Glue och metalltippen som man köper separat eller Skaparlustens bokbindarlim





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar