onsdag 17 juni 2015

Lindy´s Stamp Gang mister.

Färg är underbart!!! Tänk va många olika färger och nyanser vi kan njuta av. Jag brukar säga att med fina färger KAN det inte bli fel!

Jag har haft lyckan att få testa färgerna från Lindy´s Stamp Gang som Skaparlusten fick in för ett tag sen. Jag har varit så nyfiken på dessa ett bra tag och äntligen kan man få tag på dem här.




















Ni tänker kanske "Suck, ännu en variant på mister". =)
Nu ska jag berätta varför jag gillar dessa och kanske är det just dessa egenskaper som ni också är på jakt efter i era projekt.

För det första är de väldigt smidiga att handla på nätet eftersom de levereras med bara pulver i flaskan, alltså blir inte paketet så tungt.

När du får hem dem fyller du själv i med varmt vatten upp till ett streck som finns på flaskan. Du kan fylla på mer än en gång. Du märker när färgen inte blir lika intensiv längre. Då vet du att pulvret börjar ta slut men man kan ju fortsätta tills det är helt slut.

Lindy´s Stamp Gang har Skaparlusten tidigare haft i serien Moon Shadow Mist. De har i alla färgerna en brun ton som botten, men färgen kommer genom skimmeret i färgen. För att bäst se vilken färg misten har kan du titta på hur pulvret som samlats på botten ser ut. Man kan ha väldigt roligt med detta genom att styra skimret när det torkar. Det kan bli mycket effektfullt.





















Sen har vi Starburst -serien. Den har skimmer i sig och finns i fantastiska färger och nyanser.

Den är lite som andra mister men jag måste säga att färgerna och nyanserna är lite annorlunda ändå. Färgskalan är en annan än tex Heidi Swap eller Color Bloom.

Och sist men inte minst, Flat Fabio -serien som är min verkliga favorit! Flat Fabio har inget skimmer alls. Den är helt matt och det ger en alldeles speciell effekt som jag älskar. Färgerna blir nästan som kalk och lyser upp trots att det inte finns något skimmer i dem.

Något jag uppskattar med Lindy´s Stamp Gang mister är att de inte är så starka i färgen. Man kan spraya ett lager och det blir inte alldeles "hiskeligt" mycket färg utan du kan kontrollera det väldigt bra genom att bygga upp lager efter lager. Med många andra mister blir det mycket färg på en gång. Ibland är det så man vill ha det och ibland kanske man vill kunna ta ett steg i taget och bygga upp det så som man vill ha det.



 


















Här har jag jobbat på det sättet. Jag började med en helt vit sida fylld med canvas remsor, resistcanvas, spets, strukturpasta, crackelerings-pasta, och gesso.

Sen började jag bygga upp steg för steg med färg. Jag började med de ljusare tonerna och fyllde på starkare och starkare . Till sist gick jag in med Flat Fabio färger. bla. Bonjour Butter för att       "highligh´ta".  Mycket effektfullt!

Färgerna tonas ner lite när de torkar så man kan inte gå på hur de ser ut på en gång. Som vanligt är det kul att ha olika material som grund när man gör något sådant. Färgerna reagerar olika och det blir ännu mer levande.




















Tips! Det man kan testa med mister är att inte spraya på färgen. Vill du ha den mer kontrollerad på ett ställe kan du använda en pensel och måla dit det.
Eller så kanske du vill ha en rinnande effekt, då kan du spruta på vatten för att få färgen att rinna dit du vill.
Funkar mycket bra till Art Journal eller ATC.

Själv är jag sugen på att prova nya härliga färgkombinationer. Redan ikväll! =) hi hi






Inga kommentarer: