onsdag 27 april 2016

Rostigt på bloggen idag.

Det har kommit flera nya roliga "Rostprodukter" vilket här härligt. Jag älskar rost! Jag har i hela mitt liv haft en förkärlek till rost och burit hem både det ena och det andra som är rostigt.


Så satt jag där med en idé om ett litet fint familjealbum som börjat "ätas upp" av rost.
I Primas rost trio får man en gul färg. En orange färg med lite struktur i. Och en brun färg med mer struktur i.


Hur ska jag börja och hur ska jag tänka? Och hur ska jag bära mig åt för att få det att se verkligt ut?


Hur ser EGENTLIGEN rost ut? En studie i rost började. 



Hur upptäcker man ett rostfläck? Jo, oftast en liten orange fläck ... tror jag?! När man tittar på bilder på rost så ser man att det orange verkar komma först. Det är det orange som letar sig fram, som klättrar över grejer och kommer åt ställen med "sin början till rost". När det verkligen har stannat och förblir rostigt och fortsätter att äta på sitt underlag blir det brunt och "skrovligt". 


Det gula har jag inte riktigt fått in i processen. Haha Tror att det är när det varit rostigt mycket länge. Det verkar synas på riktigt gamla genomrostiga grejer. Eller också i utkanterna på en fläck.


Så för att få rätt på detta att få det att se verkligt ut, är mitt tips att börja med det gula i utkanterna på lite olika ställen.inte för mycket. Sen fortsätter du med den orange färgade struktur färgen. Och sist kommer den bruna strukturen där det blivit riktigt rostigt. 



Bäst effekt går du när du använder en svamp. Jobbar du med stötte ytor kan du använda spatel och jämna ut pastan och sen göra strukturen med svampen. 
 


Trixet är att göra det väldigt ojämnt. Rost har ingen symmetri eller jämnhet. Det är oberäkneligt och följer inga mönster. Rost hittar man på de mest undangömda ställen där vattnet runnit fram och rosten kunnat sätta sina spår. 
 
Har du detta tänket när du skapar rost på dina alster tror jag du får det bästa resultatet.
Jag är ingen rostexpert! :) Detta är mest mitt tänk för att få det att se verkligt ut. 
Testa! Du kommer säkert på ett eget tänk som funkar för dig!

Rostiga hälsningar från mig!
-Tabita


Inga kommentarer: