torsdag 11 februari 2010

Veckans utmaning




Den här veckan är får ni faktiskt välja på två utmaningar. Naturligtvis går det att kombinera de båda utmaningarna i en och samma layout.

Utmaning 1 - scrappa en nytagen bild.
Jag är dålig på att skriva ut mina bilder snabbt och låter dem gärna ligga kvar i kameran ett bra tag innan jag kommer till skott med att scrappa de. I helgen gjorde jag ett undantag och scrappade dygnsfärska kort. Bilden föreställer min dotter som missbedömer avståndet till räcket på altanen utanför sin lekstuga och gör en dykning rätt ner i snön. Eftersom jag just bett henne att vända sig om för att jag ska kunna fota hade jag kameran i högsta hugg.

Utmaning 2 - Scrappa utan blommor och blommigt mönsterpapper.
För några av er är den utmaningen busenkel, men för mig som skulle sluta scrappa om blommorna plötsligt tog slut är det en supersvår utmaning. Att sedan inte kunna använda blommigt mönsterpapper, eller ens stansa ut egna blommor... ja det är minst sagt svårt. Testa så får du se. Inga blommor, varken egengjorda, mönstrade eller köpta.

onsdag 10 februari 2010

Släktlayout med februaris stora kit

Februaris stora månadspaket är en härligt shabby vintageblandning
med papper från 7gypsies, Graphic45 och Prima. Ett riktigt mumsigt kit med hur många variationsmöjligheter som helst. Min första layout utav kitet blev en dubbel om min farfar född 1899. Fotona är från 70-talet. Jag har skannat in dem och framkallat kopior men de är inte redigerade, jag gillar att det syns att det är gamla foton.
En barsk man med en tuff uppväxt. Jag ville att sidan skulle vara lite vintage men inte för gullig så blommorna fick hålla sig borta och upplägget blev enkelt och rent. Fotokanterna har jag ruffat till med Making Memories edge scraper som är ett litet, billigt men mycket användbart och användarvänligt verktyg som jag rekommenderar. En enkel och snabb teknik som ger stor effekt på sidan. Jag filade dit lite rispor med en sandpappersbit också.
Jag har tyvärr inte mycket bevarat från mina farföräldrar, varken foton eller annat, men namnteckningen är farfars egen som jag skannade in från min pappas betygsbok. Farfar dog när jag var ett år så allt som gör honom lite mer levande i minnet vill jag bevara. De svarta kanterna är stämplade med clearstamps från Prima. Jag har inkat en hel del med Clearsnaps fluid chalks som ni hittar här om ni vill smutsa ner era sidor.

Jag hade en hel del att berätta om farfars uppväxt så det blev ett stor textblock på den här dubbeln som jag skrev ut på datorn. Det enklaste är att skriva ut på ett vanligt vitt kontorsark först och sedan tillfälligt limma fast papperet man vill ha på layouten över den utskrivna texten och köra alltihop genom skrivaren igen. Fotofix funkar bra till detta eftersom de inte fäster så hårt. Håller man bladen mot ett ljust fönster kan man placera papperet precis där man vill ha det över texten.
Sen finns det förståss inga 100% garantier att skrivaren tar papperet rakt som vänstersidan här är ett tydligt bevis på... . Irriterande först men ok, det var historien kring farfar som var det viktigaste med den sidan och den finns med. Jag hade kunnat göra om det rakt naturligtvis men jag jobbar på att tysta ner min inre kritiker och perfektionist för att inte låta den skada min skaparlust.

Du hittar februaris stora kit här i shopen och vill du skapa lite ruffigt och skitigt vintageaktigt så vill du inte missa det!

måndag 8 februari 2010

Pojkdress i lekfulla färger

Minns ni den HÄR underbara klänningen som Moma visade för en vecka sen? Jag har också fått en dress att klä med papper, men en pojkdress då. Att göra den så romantisk och fin som Moma gjorde gav jag mig inte på, höll mig snarare till en enkel design och oerhört lekfulla färger i Sassafras-papper. Jag tokälskar de här papprena, så coola mönster och färger! Och klädhängaren är huuuuur söt som helst, den oxå.







Material:
Pojkdress i chipboard
Klädhängare
Papper från Sassafras lass: grön/prickigt, giraffer, flodhästar

söndag 7 februari 2010

Som man sår...



Jag fortsätter att skapa av underbara Fancy Pants, Vintage Valentine. Här i ett något annorlunda format som jag hittills bara provat en gång tidigare, men som jag är säker på kommer att använda fler gånger. A4 är nämligen inte bara praktiskt när det gäller förvaring utan också riktigt utmanade att arbeta med, eftersom det invanda kvadratiska plötsligt inte längre fungerar. Mängder av detaljer, som jag i vanliga fall använder platsar inte i detta format och lager på lager måste också minskas vilket är en utmaning för mig.

Här har jag inte bara använt mig av scrapsaker, en fröpåse fick också bli dekoration.

fredag 5 februari 2010

Månadens skiss

Från och med februari så har vi ändrat om lite bland våra utmaningar, vi kommer t.ex. endast att ha en skiss i månaden istället för en varje vecka. Så jag börjar med en alldeles nyritad skiss och en tolkning till den. Jag hoppas att jag inspirerar dig att skapa lite. Skicka ditt alster till Ilona på info@skaparlusten.se så vi får chansen att visa upp just DITT alster här i bloggen

Först ut har vi då skissen....


Sen har vi min tolkning. En grön skön layout med papper från Basic Grey "Origins", Prima och laserskuret papper från Basic Grey "Doilies".

onsdag 3 februari 2010

Mer av januaris stora kit

Jag kan bara säga, januaris stooooora kit är både stort och fantastiskt vackert! Med tillverkare från både Basic Grey och Prima är det helt underbart! Läckra dekorationer, blingcenters från Prima osv gör att paketet i princip är helt komplett! Lägg till egna bokstäver och vips kan du skapa hur många sidor eller kort som helst!

Denna gång har jag arbetat med Primapapprena i paketet. Varma, jordiga och underbara toner!


Läckra nålar i snöre och en blingcenter gör sidan superfin!!



Har ni inte beställt detta paket så måste jag bara tipsa om det! Det är sååå värt pengarna!!

måndag 1 februari 2010

Modevisning



Snälla Ilona skickade den här supersöta chipboardbasen från Sweet Chips till mig i fredags. Ett litet kit med klänning och chipboarddetaljer som fickor, knappar, krage, rosett och bälte. Jag valde att bara dekorera framsidan men eftersom själva förklädet är uppfällbart skulle man mycket väl kunna använda insidan för att placera ett kort eller varför inte en hälsning till någon man håller kär. Papprena jag använde hittade jag i min restmapp, men rosor, Pearl Marker och även spets (fast en annan sort) hittar du i butiken Skaparlusten. Jag sydde en del sömmar för att förstärka klänningkänslan och nu när jag tittar på den där den hänger på sin supersöta lilla galge, som också snart finns hos Skaparluten, så får jag känslan av att det är en liten låtsas Isabel som använder klänningen.